Ситуація в Україні – нестабільна, навіть зламна, це безумовно зумовлено політичною нестабільністю в країні. Об'єктивна неможливість виконання взятих на себе майнових зобов'язань бізнесом в Україні, часом штовхає до відчайдушних дій аж до припинення бізнесу в Україні. Чи існує вихід з безвихідної, на перший погляд, ситуації ?! Чи можливо її використання на благо для бізнесу? Прийнято вважати, що форс-мажор є панацеєю у зовнішньоекономічній діяльності, проте в сьогоднішніх реаліях використання форс-мажору, як способу для звільнення від відповідальності у правовідносинах між резидентами або між резидентами та державою стає актуальним.
Чи можливо назвати дії, які відбуваються в країні, як ті що підпадають під визначення форс-мажорні обставини?
В українському законодавстві відсутній визначений підхід до поняття форс-мажор, Цивільний і Господарський кодекси України використовують поняття "випадок" і "непереборна сила" (ст. 263 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України). Відповідно до ч. 4 ст. 219 ГКУ сторони можуть передбачити обставини, які через надзвичайного характеру цих обставин є підставою для звільнення їх від відповідальності у випадку порушення майнового зобов'язання. Таким чином, для кваліфікації того чи іншої події в Україні як форс-мажорної обставини необхідно виходити з детального аналізу форс-мажорній застереження та умов відповідного господарського договору. ЗУ "Про торгово-промислові палати України" передбачено право Торгово-промислової палати України засвідчувати обставини форс-мажорних обставин відповідно до умов зовнішньоекономічних контрактів та міжнародними договорами України. У зв'язку з чим, Висновок торгово-промислової палати може стати підставою для повного або часткового звільнення від відповідальності, як за зовнішньоекономічними контрактами, так і за договорами, укладеними між резидентами.
На сьогодні ситуація, пов'язана з анексією Криму, продовжується та розгортається з новою силою, у зв'язку з тим, що тепер на анексовані території України, діє чужоземне законодавство, що унеможливлює діяльність господарських суб'єктів на материковій частині України. Неможливість здійснення поставок до Криму і з Криму, складності перерахування грошових коштів вже мають місце бути досить довгий період. Хочеться вірити, що свою лепту в питання правового регулювання ситуації в Криму внесе прийняття закону про правовий режим тимчасово окупованій території. Однак сьогодні, форс-мажорний характер обставин, що відбуваються в Криму, очевидний, і практика за його належному оформленню починає формуватися. "Чорна п'ятниця", як охрестили набуття чинності Постанови НБУ №49 "Про заходи щодо діяльності банків і проведення валютних операцій" від 06.02.2014 року, в корені змінила фінансову систему України і в окремих випадках може вважатися форс-мажором.
Крім того, підтверджений факт форс-мажорних обставин допомагає вирішувати ряд бізнес-задач, у тому числі може стати підставою для:
- Відстрочення податкових зобов'язань відповідно до п. 100.5 ст. 100 ПКУ;
- Призупинення строків зарахування виручки або надходження імпортованої продукції за зовнішньоекономічними контрактами відповідно до ст. 6 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті";
- Призупинення дії спеціальних санкцій, передбачених Законом України "Про зовнішньоекономічну діяльність";
- Зупинення перебігу строків позовної давності (п. 1 ч. 1 ст. 263 Господарського кодексу України). Отже, вказані обставини непереборної сили можуть бути використані на благо для бізнесу.
Наша компанія допоможе швидко отримати сертифікат про форс-мажорні обставини в зоні АТО. Для більш детальної інформації звертайтесь до старшого юриста Ткаченко Анни тел. 067-508-58-59 або зробити запит: Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Наши координаты

01001, Украина, Киев
ул. Большая Житомирская, 15Б

Тел. 096-243-28-73

Тел. 050-266-27-26

Тел. 067-448-57-13

 

Е-mail: 911inua@gmail.com

Кнопка Вверх